HTML

csak egy percet kérek

én adom a novellát, te meg ami eszedbe jut róla

Friss topikok

Linkblog

Archívum

Örkény István: Egy pocsolya emlékiratai

2008.04.02. 11:24 :: zsándárk


1972. március 22-én egész nap esett az eső, s én összegyűltem egy nagyon kellemes helyen. Meg is nevezem: Budapesten (Magyarország fővárosa), a XIII. kerületi Dráva utca 7. számú ház előtt, ahol horpadt a járda.
Ott éltem, éldegéltem. Sokan belém léptek, aztán visszanézve szidtak, ócsároltak, kemény szavakkal illettek, amelyeket nem írok le. Két napig voltam pocsolya, zokszó nélkül tűrve a sértéseket. Mint ismeretes, 24-én kisütött a nap. Ó, mily paradox a lét! Fölszáradtam, amikor szép lett az idő!
Mit írjak még? Jól szerepeltem? Dőrén viselkedtem? Mást vártak tőlem a Dráva u. 7-ben? Most ugyan már mindegy, de azért jó volna tudni, mert utánam is gyűlnek majd oda pocsolyák. Mi gyorsan élünk, napjaink ki vannak számolva, és mialatt odalent időztem, felnőtt egy tettre kész nemzedék, csupa álmodozó, nagyravágyó potenciális pocsolya, és mind engem vallatnak, macerálnak, hogy mire számíthatnak abban a sokat ígérő horpadásban.
Én azonban mindösze két napig tócsáskodtam, és ennek alapján csak ennyit mondhatok: tény és való, hogy a hangnem drasztikus, hogy a Dráva utca szeles, és minduntalan, amikor nem kéne, kisüt a nap, de legalább nem kell a csatornán lefolyni... Hej, micsoda lyukak, horpadások! Csőtörések! Behorpadt úttestek! Nagy szó ez manapság! Fiatalok, ha rám hallgattok, előre! Irány a Dráva utca!

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://egypercesek.blog.hu/api/trackback/id/tr55407774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

L. Angéla 2008.04.06. 16:14:00

Jópofa kis pocsolya, ki és mit kérdezhetett ugyan meg Tőle? Hiszen Ő ripsz-ropsz felszáradt. Paradox az egész icipici egyperces, nemcsak a pocsolya lét.Leírhatatlan leírtak. Egy nem létező leírja nem létező létét, miközben a már/még nem létezőkkel diskurál. Ügyes!

lita · http://kicsitalig.freeblog.hu 2008.04.08. 22:56:56

Szerintem be volt tépve. És a vége nem tetszik. Nem elég mély, nem passzol, mintha be akarta volna már fejezni mihamarább, össze van csapva. De Örkény Örkény.

napkacsa 2008.04.09. 13:08:57

Ő egy különleges pocsolya volt, különleges helyen élt. Bár hamar eltűnt, de amíg élt addig különleges volt és ez számít. Mert nem úgy tűnt el, mint a többi, hogy lefolyt a csatornában. Felszárította a nap. Szép halál.
És erre buzdítja a következő nemzedéket is, hogy élj különlegesen, élj úgy, hogy legyen értelme az egésznek, élj úgy, hogy ne merülj feledésbe, hogy tettél olyat, amiért ide jöttél.

babszem 2008.04.09. 18:00:16

Az örkényi egypercesek rendszerint groteszk helyzetre épülnek. Ez is az, amikor megszemélyesítés segítségével számol be egy pocsolya. A pocsolya általában pejoratív jeletést hordoz magában, ráadásul, itt erősen mozgalmi a beszédmód amit használ ez a pocsolya>tulajdonképpen a mozgalmi emlékiratok, cikkek témáinak fontosságát, íróinak milyenségét (pocsolyaságát) figurázza itt ki örkény.

efemer 2008.04.12. 21:41:49

ami eszembe jutott:

Jaj, hogyha én is akkor megyek,
Mikor pászmásan hull a csillag,
Mikor még menni nem akarok,
Jaj, hogyha éppen akkor hívnak.
(Ady: Az élet bosszúja)


[valamint a pocsolyák végítélete: a quimby rések című "összenete" (@ majomtangó).]

szerintem nem a legjobban átgondolt egypercesek közé tartozó darab (bár az átgondoltság máshol visszahúzó erő a műfajban), de azért ötletes.

Echoes 2008.04.15. 11:13:19

Bájos cinizmus, van élet a halál után érzés, önirónia, tettrekész élettelenség, determinizmus, szerencsétlenség, Máté Péter hangulat, rejtett szerelem.

Dankó Jankó 2008.09.20. 13:39:32

Vágyakozás, hogy valami maradandót adj a világnak.
süti beállítások módosítása